Gadis Menyesal Seumur Hidup Selepas Putus Tunang Gara-gara Hantaran RM 20 Ribu

loading...

Ini bukan cerita aku, tetapi kenalan aku. Aku gelarkan yang lelaki ini Amir dan yang perempuan itu Mira sebagai nama samaran sahaja.
Okay, si Amir ini sedang mencari calon isteri sebab umurnya pun sudah mencecah 30 tahun. Selain sukakan budak-budak, Amir juga mempunyai kerjaya yang baik dan masyuk sangat-sangat. Kalau ikutkan, ramai pramugari-pramugari di airpot itu cuba mengorat dia.
Tetapi untuk buat isteri, dia mahu mencari perempuan yang bajet muslimah, tak ligat sangat dan yang boleh duduk di rumah saja selepas berkahwin. Duit belanja, shopping dan SPA ke, dia tapau semua. Apa yang penting, isteri duduk di rumah jaga anak dan suami sahaja.
Kisahnya bermula apabila satu hari dia ternampak seorang gadis ayu menolong ibunya menjual nasi lemak. Jadi, dari situ kalau ada kesempatan, memang dia akan singgah beli nasi lemak dari gadis berkenaan. Oleh kerana dia memakai kereta yang berharga ratusan ribu ringgit, tak adalah susah sangat nak mengayat. Parking depan gerai, bakal mak mertua senyum sampai telinga.
Selepas 3-4 bulan, Amir dan Mira akhirnya dah bertunang. Serius benar Amir dengan perempuan itu. Untung benar jadi perempuan cantik kan? Mira memang cantik orangnya.
Tetapi konflik bermula semasa kedua-dua keluarga mereka nak berbincang untuk majlis perkahwinan. Sepatutnya kahwin sebelum bulan puasa kalau tak silap. Oleh kerana kedua-duanya orang Kuala Lumpur, Amir pun cadangkan gabungkan aja majlis kedua-dua belah pihak, jimat sikit dan bolehlah dia buat secara grand di hotel.
Tetapi bakal mak mertua dan bakal ipar duai tidak bersetuju. Mereka nak buat juga di rumah mereka plus 1 atau 2 lagi kenduri di kampung halaman di sebelah nenek mereka. Iyalah, masa nikah inilah nak tunjuk pada semua orang yang anak dara dia walau belajar tak tinggi sangat tetapi boleh kahwin dengan orang kaya. Bakal menantu fly sana sini, banyak duit, berharta dan segak bergaya pula orangnya.
Jadi, Amir pun menuruti permintaan mereka. Kemudian, keluarga perempuan itu pun meminta duit untuk buat kenduri semua itu dari Amir sebab mereka tiada duit.
Eh? Ingatkan ada duit sampai nak buat kenduri 2-3 tempat. Rupa-rupanya nak ‘paw’ si Ami juga.
“Boleh, tapi saya bagi dalam berbelas ribu sahaja, selepasnya kena tambah sendiri,” kata Amir.
“Eh? Mana cukup camtu? Sekurang-kurangnya kena bagi RM20K-RM30K untuk cover kenduri kendara,” jawab pihak belah perempuan.
Banyak cantik? Sudahlah majlis grand di hotel, Amir juga yang keluarkan duit berpuluh ribu. Bukannya share duit pun. Kau bajet anak kau doktor, lawyer, model atau instafamous ke sampai nak kena keluar dekat RM100,000 untuk kahwin?
Amir pun tak puas hati sebab dia dah banyak keluarkan duit. Tambahan pula dia baru beli rumah yang harganya cecah jutaan ringgit di Selangor. Punyalah nak bagi anak isteri selesa. Maksudnya, si Mira ini cuci kaki sajalah kalau kahwin dengan dia. Tak perlu susah tolong mak jual nasi lemak dah.
Akhirnya, tak ada kata putus sebab keluarga Mira nak juga buat kenduri banyak-banyak. Mungkin dia fikir, kalau jemput orang taman atau orang kampung datang hotel, nanti tak ramai yang datang. Jadi, kenalah buat juga di semua tempat agar semua orang boleh datang ke kenduri dan tengok bakal menantu mereka. Punyalah nak show off.
Maka terbongkarlah cerita-cerita yang sebelum ini, yang mereka meminta duit si Amir untuk buka bisnes. Belum apa-apa, dah minta itu ini. Buruknya perangai?
Jadi, kedua-dua pihak berkeras dengan keputusan masing-masing. Keluarga Amir kata, buat satu tempat sahaja, tetapi keluarga Mira tetap mahu buat banyak tempat. Akhirnya, keluarga Mira beri Amir tempoh beberapa bulan untuk kumpul duit.
Dalam tempoh bertenang itu, tiba-tiba AMir membuat keputusan untuk putus tunang. Hambek kau!
“Belum apa-apa dah tunjuk belang. Esok kalau dah kahwin, mahu bengkok aku jadi mesin ATM Mira dan keluarga dia,” kata Amir.
Keluarga Mira cuba memujuk dan berunding kembali tetapi Amir tetap bertegas dengan keputusan untuk putus tunang. Jadi, mungkin sekarang Mira sedang menangis tak berlagu dek kempunan duduk rumah mewah, travel overseas dan bajet princess pergi SPA, shopping LV. Tamak sangat, akhirnya tak dapat apa-apa. Kira okaylah Amir tak kisah pun Mira dan keluarganya siapa berbanding dengan status dia. Alih-alih nak demand lebih pula.
Moralnya, jangan jadi bodoh. Orang gaji sebulan berpuluh ribu seperti Amir pun takkan tahan. Apatah lagi kau expect kalau gaji RM2,000 – RM3,000 kau nak jadikan sebagai mesin ATM? Lainlah kalau susah senang bersama, tetapi ini semua lelaki yang sediakan. Banyak cantik?
Tolonglah jangan kahwin kalau pasangan atau keluarga pasangan korang seperti ini. Selepas kahwin, kita perlu simpan duit untuk beli rumah, perbelanjaan sekolah anak dan sebagainya. Kalau asyik kena ‘paw’, sampai ke tua tak boleh menyimpan. Akhirnya, botak kepala, aset pun tak ada. Macam mana nak bahagia?
Kalau bakal isteri itu bergaji besar, ada pelajaran, tak mengapa. Ini belajar tinggi pun tidak, memang tak membantu menyumbang duitlah. Harap muka saja cantik.
Jangan jadi bodoh, perempuan di luar memang banyak. Please jangan hadap sangat dengan puak-puak pengikis ini. Tak jadi kahwin tak seteruk mana pun berbanding bercerai bila sudah ada anak. Tolong jadi cerdik seperti Amir. Sekian
loading...